Tuesday, November 29, 2011

Julekarameller

Jeg brukte fru Matsprells oppskrift som vi fikk  

50 g tørket sopp ble knust i en morter

I tillegg til 2 dl sukker, 2 dl fløte, 2 ss glukose og 50 g tørket sopp
hadde jeg 50 g smør oppi en gryte med tykk bunn. 
Middels varme. Blandingen røres hele tiden.

Jeg brukte et elektronisk steketermometer for å være på den sikre siden.
Da termometeret viste 118 grader (C) var vi ved karamellveiens ende.

Karamellblandingen helles over oppi i et brett dekket med bakepapir.

Klipp/skjær opp karameller før den stivner helt.

Pakk inn med cellofan. Voilà!

Hmm. Kanskje jeg kan bruke tørket steinsopp til soppkaramell?
Og jeg lurer på hvordan tørket shitake smaker i karamell...

Er du for lat til å sette i gang med karamellproduksjon av tørket sopp hjemme
Men billige er de ikke.

No comments:

Post a Comment