Friday, October 14, 2011

Elektrisk tørkeapparat. Soppsankernes pulsklokke?


Jeg skjønte at før eller siden ville jeg plukke mer sopp enn jeg klarte å spise til middag. Kurset, bøkene etc. tok alltid opp spørsmålet om diverse metoder for oppbevaring av sopp; frysing, salting,hermetisering eller tørking.


Når det gjelder tørkemetoder, kan man lufttørke sopp (dette må ta ganske lang tid!) eller steketørke sopp i stekeovnen (30 grader, på bakepapir, med døren på gløtt). Enkelte trær også soppen på tynne snorer og henger dem til tørk i et luftig, stuetemperert rom. Det siste forutsetter at man enten har flere stuer eller synes det er ok å ha besøk til en "sopp-pyntet" stue. Tørking på avispapir på et gulv med varmekabler er også en mulighet.


Men det finnes også noe som heter et elektrisk tørkeapparat (med plast eller stålgitter!)For et par tusenlapper kan man få et system med flere etasjers tørkemuligheter . Det er en typisk dings man ikke tenker man trenger; man finner dem i blader som heter "Nytt og nyttig" o.l. I medlemsbladet til Oslo og omland sopp- og nyttevekstforening finnes det en trofast annonsør med informasjon om et slikt apparat. ”Soppveteraner” jeg har pratet med forteller stolt at de har et tørkeapparat hjemme.

Det synes som om elektriske tørkeapparater er det som "løfter" soppsankingen til et høyere nivå. Kanskje ikke ulik pulsklokker for treningsfrelste? 


Jeg tror at jeg holder meg langt under både elektriske tørkeapparater og pulsklokker foreløpig. Lavteknologi har også sin egen sjarm. 

No comments:

Post a Comment